Traseu nemarcat in Hasmas

(prima zi: 22 km / 7 ore; a doua zi: 10 km /3 ore)

Am intrat in traseu pe la ora 8:00 pe la Rezervatia Cheile Sugaului, chiar de la intrarea in Cheile Bicazului, poteca ce urca 50 m la cabana lui Ticu Lacatusu, urmand apoi in coborare spre stanga cararea fara marcaj pe curba de nivel pana iesim in drumul forestier de-a lungul raului Sugau si avand in dreapta abrupturile din creasta Munticelu bine conturata ce duce la Piatra Sugaului. De la cabana lui Ticu Lacatusu e un marcaj punct galben ce urca in dreapta spre creasta dar nu ne-am aventurat avand informatii ca ar fi cu traversari un pic mai deosebite ce ar necesita coarda. Deasemenea de precizat ca la cabana se afla afisata o harta cu delimitarile rezervatiei si contine chiar partea de inceput a traseului 1:10000, foarte detaliata a rezervatiei Munticelu.

Pe drumul forestier se merge aproximativ 1 ora (4 Km) si se ajunge la un pod (al doilea pod din traseu) unde se ia in urcare padurea, pe directia nord-est (in dreapta) tot pe un drum forestier de-a lungul unui afluent al Sugaului. Se urca cam 250 m diferenta de nivel, in jur de 1 ora, iesind in golul alpin la locul denumit in harta «Curmatura». De acolo traseul urmeaza traversarea unor pasuni, avand in dreapta Piatra Sugaului, cu cateva salase in poienita ce se vede sub aceasta, se urca pe Criminis (1.373 m), urmand directia aproximativ nord-est aproximativ o jumatate de ora.

Iesirea din padure inainte de Criminis

Urcare spre Criminis

Vedere spre Licas-Ciurgau-Lapos

Valea dintre Criminis si Danciului

De pe Criminis avem in fata Ceahlaul si spre stanga culmea impadurita a Danciului, in spate dealurile Ciurgaului si Laposului iar in departare pe directia vest-sud-vest se inalta semeta Piatra Vithos pe care o vom avea in stanga fata pana la intersectia cu traseul de banda albastra ce vine din Pasul Balaj. Se coboara valea ce desparte Criminisul de Danciului, pana la un forestier vizibil de sus de pe Criminis (binenteles nu pe ceata) urmandu-l in urcare pana pe varful impadurit (1.482 m).

Criminis

Ceahlau de pe Criminis

Piatra Vithos vazuta de pe culmea Danciului

Pe culmea Danciului

La un moment dat drumul se bifurca, noi urmand varianta din stanga, cel din dreapta coborand la o stana. Drumul tine linia crestei si coboara spre dreapta la un moment dat avand in fata un picior de munte cu o stana. Aici avem in vizor chiar in fata Vf. Highes sau Poiana Mare cum apare pe harta, in dreapta Ceahlaul iar din saua in care am ajuns traseul o ia pe potecile de animale pe directia sud-vest pe culme pe langa padure. La 100 m avem intr-o poiana si un izvor de unde putem reimprospata proviziile aflandu-ne cam la 60% din traseu. Denumirile de pe harta nu corespund cu cele indicate de localnici poate si din cauza influentei maghiare in zona, cel putin controversele privind Jidanului sau Capu Jidanului sau Rokokeas cum ne-a spus un localnic nu le-am lamurit inca. In fine, asa cum apare pe harta, ajungem sub Jidanului, traseul fiind pe curba de nivel prin padure, proaspat conturata cu drujba. De aici se poate urca in dreapta pe varf (1.483 m) unde iarasi avem o priveliste frumoasa asupra imprejurimilor (Ceahlau, Piatra Vithos, Highes …). In coborare traseul urmeaza pana la o alta stana, se ia stanga mult pe langa padure peste locul unei foste stani ajungandu-se dupa aproximativ 75 m in urcarea usoara la o poteca ce tine prin padure pe directia sud-vest pana deasupra vaii Sumuleu, care se intinde la poalele nordice ale Pietrei Vithos.

Piciorul unde e schimbarea de sens a traselui cu Highes in fata

Piatra Vithos de pe culmea Jidanului

Vedere generala spre intrarea in traseu

Vedere spre Poarta Lapos unde se ramifica spre dreapta traseul spre Balaj iar stanga spre Vithos

Se coboara pana la drumul forestier si se tine spre dreapta directia nord-vest pana intr-o sa, de unde directia se schimba spre nord-est, catre Vf. Paltinis (1.291 m), pe marcaj banda  albastra pana in Pasul Balaj.

Pasul Balaj

Poza de grup

Daca se vrea sa se continue se poate urma forestierul din fata spre Highes, ajungandu-se intr-o poiana frumoasa cu o cruce in memoria ostasilor romani, se tine directia nord nord-est pe linia crestei ce urca pe Highes (1.502 m). De pe varf se poate urma linia crestei ce continua pe directia avand in fata Ceahlaul spre Valea Stanii cu continuare prin Chicerea, dar nu este marcat si trebuie maceta sa patrunzi. De pe Highes se observa in poiana mare spre est, Piatra Ciucanilor pe unde se poate ajunge in circa o jumatate de ora in satul Tosorog unde se afla si obiectivul turistic Pestera cu Gaura.